The Custom Art FIBAE 2

The Custom Art FIBAE 2

Pris: 3550 kr.

Disclaimer: Produktet der er til anmeldelse i dag er blevet sendt til mig, hvor det kan beholdes efterfølgende.

I den seneste tid har jeg haft fornøjelsen af mine Harmony 8.2 der er fra selveste The Custom Art, som jeg har været meget tilfreds med! Jeg har været så heldig, at Piotr har ladet mig teste endnu et af deres produkter, hvor det denne gang er FIBAE 2. Det er deres nyeste line-up af formstøbte in-ears, hvor navnet på dem faktisk refererer til den teknologi de bruger – FIBAE Technology.
Et par ord om FIBAE fra The Custom Art:

“Flat Impedance Balanced Armature Earphone (FIBAE™) technology is world’s first, revolutionary, In-Ear Monitor design providing flat impedance and phase. By changing Balanced Armature driver character from inductive to resistive we solved one of the oldest problem in the industry – dependence on output impedance of sound source for correct earphone output. With FIBAE™ technology your earphones will always perform best from any DAP.”

Der er ikke så meget at fortælle om selve kvaliteten af dette sæt formstøbte in-ears, for den er tip top. Hvad jeg derimod vil komme ind på er det utroligt flotte job The Custom Art har udført på disse CIEMs. De er simpelthen så flotte, og har da også fået en del ros fra venner og familie! Nu er det eneste de mangler bare et nyt lækkert kabel, og så vil det få folk til at smelte af misundelighed.

Testudstyr

Afspiller: Aune M2 med FLAC-filer

Forstærker: Aune B1, Aune X1

DAC: Aune M2, Aune X1

Sammenlignings hovedtelefoner: The Custom Art Harmony 8.2, Sennheiser HD800

Jeg er let at imponere, synes jeg i hvert fald selv, og der er ingen tvivl om, at FIBAE 2 har imponeret mig. Min musiksmag bliver oftest justeret alt efter hvad hovedtelefoner jeg har på, og det er den også blevet med disse i ørerne. For kort beskrevet, så tilbyder FIBAE 2 en lækker fyldig bund, god fylde i vokalen, men samtidigt har de en fin tydelig diskant der ikke bliver for harsk.

Alt hænger utroligt godt sammen i FIBAE 2, lige fra det yderste af diskanten til bassens dybeste nedre. Det er en ren fornøjelse at putte dem i ørerne, for de byder på en balanceret og detaljerig oplevelse. De har desuden et pift af varme, hvilket klæder dem rigtig fint, og gør fornøjelsen dét mere musikalsk.

Noget der imponerer er adspredelsen af instrumenter og vokal. Det er simpelthen så nemt at skille det fra hinanden, hvilket er med til at skabe et stort rum med fornøjelighed. Når jeg hører nogle af mine yndlings numre fra før i tiden, så bliver jeg ganske enkelt så glad indeni. FIBAE 2 formidler alle lagene samt alt det omkringliggende i nummeret på bedste vis.

En af mine yndlings bands er Alt-J, som har fået lidt ekstra spilletid herhjemme foran computeren denne tid. Deres klang passer bare godt sammen med FIBAE 2. Den ekstra tyngde i basregionen, som FIBAE 2 tilbyder giver en fornemmelsen af, at man står midt i turbussen med Alt-J, imens de øver sig til en kommende koncert. Det er musikalitet på højt plan. Hvad man får, fremfor andre hovedtelefoner, er denne veldefineret musikalitet samtidigt med, at resten af lydbilledet bliver præget af detaljeret spænding.

Hvad der får mit ben til at rokke er en masse ting, men det primære må nok være den fabelagtige mellemtone. Jeg forstår hvad de spiller, jeg forstår hvad de siger, jeg forstår det hele. Vokalisten er placeret forrest på scenen, hvor resten af bandet sidder i baggrunden og giver den hele armen med de fedeste instrumenter. Det skal ikke forstås således, at alt bliver så piv transparent, for FIBAE 2 laver numre. De drysser lidt støv over det hele, og får det hele til at spille sammen, i stedet for at lyde så korrekt som muligt. Personligt vil jeg hellere have en hovedtelefon der giver en god sammenhæng i nummeret jeg lytter til, end at det lyder så ’korrekt’ at man begynder at bemærke de mange fejl. Så hvad FIBAE 2 gør for den musik jeg hører er simpelthen så dejligt. Det giver en nem tilgang til musikken.

Nu hvor man troede det ikke kunne blive bedre, så præsterer FIBAE 2 også rigtig fint i det øverste regime. Et sæt Sennheiser HD800 lyder godt, rigtig godt endda, men deres analytiske tilgang kan gøre mere skade end gavn. Hvad FIBAE 2 gør er, at det øverste lag får en afrundet afslutning, men samtidigt skyder til vejrs. Det er altså en diskant jeg sagtens kan lytte til en hel dag.

Som det nok kan forstås, så er jeg vild med disse hovedtelefoner. De leverer en signatur der falder i min smag, og passer godt til min musiksmag. Det er ikke den perfekte in-ear, for der findes bedre in-ears på markedet. Der kan mangle lidt detaljer i lydbilledet, samt en smule mere luft, men i min Verden er det bagateller. For hvad de kan levere til ens musik er himmelsk, og ganske enkelt enestående.

Konklusion af The Custom Art FIBAE 2

Jeg er intet mindre end imponeret. Det er ikke første gang, at jeg bliver SÅ imponeret, for The Custom Art leverede også sidste gang, hvor jeg fik en af deres produkter ind ad døren. Sidste gang var det deres flagskib – Harmony 8.2 – og DE var gode. FIBAE 2 og Harmony 8.2 har hver sin signatur, der begge lyder helt forbløffende godt, men skulle jeg vælge mellem de to, så falder FIBAE 2 bare mere i min smag. Nok lyder mine 8.2 dét mere detaljeret, men den musikalitet FIBAE 2 har at byde på er magisk, det bare whow.

Hvad The Custom Art har gjort er fabelagtigt, og ikke nok med den sprøde signatur, så har de lavet et helt fantastisk stykke arbejde med selve støbningen. Det bliver spændende at se hvad de kommer op med næste gang..

The Custom Art FIBAE 2

The Custom Art FIBAE 2
9.3